Brief Stopzetting Samenwerking Boekhouder  thumbnail

Brief Stopzetting Samenwerking Boekhouder

Published Mar 15, 24
7 min read

Van uw opbrengsten mag u zakelijke kosten aftrekken. klacht boekhouder. Alleen de kosten die u maakt voor de zakelijke belangen van uw onderneming, zijn aftrekbaar: de zakelijke kosten. Zakelijke kosten zijn dus de kosten die binnen redelijke grenzen nodig zijn voor de uitoefening van uw onderneming en de kosten die rechtstreeks op uw onderneming betrekking hebben

Zakelijke kosten waarmee u te maken kunt krijgen, zijn: adviezen over de levensvatbaarheid van de onderneming inschrijving in het handelsregister huur van bedrijfsruimte briefpapier en ander correspondentiemateriaal inrichting van een kantoor of werkplaats onderhoudskosten verzekeringen reiskosten met het openbaar vervoer Zakelijke kosten kunt u helemaal aftrekken van uw opbrengsten. Eventuele vergoedingen die u voor de kosten hebt ontvangen, moet u bij uw opbrengsten tellen.

Van deze gemengde kosten is alleen het zakelijke deel aftrekbaar. Welk deel dat is, leest u in het overzicht van mogelijk aftrekbare kosten - spectrum-acc.be. klacht boekhouder. Kosten die u maakt in de aanloopfase van uw onderneming kunnen ook aftrekbaar zijn. Bij de beoordeling van de vraag of kosten aftrekbaar zijn, letten wij op het motief waarmee u kosten hebt gemaakt

U bent als ondernemer vrij om te bepalen welke kosten u voor de onderneming maakt en hoeveel. Wij bemoeien ons daar gewoonlijk niet mee - klacht boekhouder. Alleen als uw kosten vergeleken met de zakelijke belangen erg hoog zijn, kunnen wij ingrijpen: er mag dan worden getoetst of er tussen die twee nog wel een redelijke verhouding is

Boekhouder Rijkevorsel

Lees meer hierover bij - klacht boekhouderWelke btw mag u niet aftrekken? . - klacht boekhouder

Start je met je eigen zaak, dan hoor je her en der dat je bewijsjes van je kosten moet bijhouden omdat ze aftrekbaar zijn. Hoe ga je daarvoor te werk en waar moet je op letten? En wat betekent het eigenlijk als kosten aftrekbaar zijn? Een antwoord op je vragen.

De som van al die inkomsten is je omzet. Trek je daar alle kosten van af die je maakte om je zaak te doen draaien, dan kom je uit op je belastbare winst. klacht boekhouder. De fiscus baseert zich op dat bedrag om te bepalen hoeveel belastingen je moet betalen. Hoe kleiner je winst, des te minder belastingen je betaalt

Je hoeft nu niet al je geld door deuren en ramen naar buiten te smijten. Want je mag niet elke uitgave voor 100 procent van je omzet aftrekken (dat is die zogenoemde fiscale aftrekbaarheid of inbrengbaarheid) (klacht boekhouder). Geef je 500 euro uit, dan mag je dat bedrag doorgaans niet volledig van je omzet aftrekken

Zelfs als je 500 euro volledig aftrekbaar is, dan nog bespaar je maar 250 euro op je belastingen. Een (groot) deel van die 500 euro zie je dus nooit meer terug: je doet dus beter geen zinloze uitgaven. Daarnaast zijn er regels waar je je aan moet houden als je je kosten wilt inbrengen als zelfstandige.

Boekhouder Salaris

Niet al je bedrijfsuitgaven mag je voor de volle 100% aftrekken, en sommige kosten zijn nooit inbrengbaar, zelfs al hebben ze je met je zaak te maken - klacht boekhouder. Een paar voorbeelden: Foutgeparkeerd tijdens je bezoekje aan een klant? Jammer maar helaas: boetes vallen in de categorie ‘niet-aftrekbare kosten’. Een regenjas nodig voor de hondenwandelingen die je als dierenoppasser doet? Spijtig, ook kledij is niet fiscaal aftrekbaar



Een hospitalisatieverzekering afgesloten? Ook die wordt gezien als een uitgave met privékarakter en valt niet in de categorie ‘beroepskosten’. Er zijn genoeg uitgaven die je wel kunt inbrengen als kosten voor je zaak: Als je uitgave aan de regels voldoet, dan kun je meestal ook de btw (gedeeltelijk) aftrekken als je btw-plichtig bent.

Beroepsmatige uitgaven moet je kunnen bewijzen. Dat kan met een btw-factuur, maar ook een bonnetje komt in aanmerking. Alleen zul je daar de btw niet van kunnen aftrekken - klacht boekhouder. Met Accountable scan je alle facturen en bonnetjes makkelijk in. Bovendien past de app het juiste aftrekbare kostenpercentage automatisch toe. Gemakkelijk, toch? Aftrekbare kosten of beroepskosten zijn kosten die je maakt voor je onderneming

Deze kosten mag je dan inbrengen en zijn fiscaal aftrekbaar van je bruto-inkomen. Door kosten in te brengen, kun je de belastingimpact verlagen - klacht boekhouder. Alle kosten met een duidelijke link met je professionele activiteit zijn (deels) aftrekbaar. Denk aan: gsm, bureauaccessoires, werkmateriaal, opleidingen… De aankoop of kosten moeten een positieve impact hebben op je onderneming en noodzakelijk zijn voor je bedrijf om te kunnen draaien en groeien

Denk aan vrijetijdskledij, supermarktaankopen, je bezoek aan de kapper, je Netflix-abonnement of een ontspannende massage. In bepaalde gevallen en uitzonderlijke situaties kunnen deze kosten echter wel fiscaal aftrekbaar zijn, denk maar aan koffie voor je kantoor.

Opleiding Boekhouder

Indien je van thuis uit werkt kan je je huisvestingskosten en kosten voor het internet en telefoon gedeeltelijk inbrengen - klacht boekhouder. Je zal hiervoor een verdeelsleutel moeten opstellen die een realistisch beeld geeft van welk gedeelte van je gebruik professioneel is en welk gedeelte persoonlijk. Hetzelfde kan gelden voor een gsm, laptop of auto die je zowel privé als professioneel gebruikt

Uiteraard bestaan er wel zogenaamde “gemengde kosten”, zoals je privéwoning waarin je ook een kantoor hebt. In dat geval kan je enkel het deel dat je professioneel gebruikt, ingeven als beroepskost. Idem dito voor kosten zoals internet, telefoon en energie - klacht boekhouder. Over deze gemengde kosten krijg je verderop meer te lezen



Wat de kost precies is, speelt geen rol. klacht boekhouder. Van een machine om mayonaise te maken over drukinkt om kassabonnetjes te printen tot een etentje met een (potentiële) medewerker om de broodjes te snijden. Onder deze beide voorwaarden kan je de kassa fiscaal laten rinkelen. Plaats je eind dit jaar nog snel een bestelling, en staat de factuur op begin volgend jaar? Dan kan je de kost niet meer inbrengen in je belastingaangifte van dit jaar

Je moet de documenten zeven jaar bijhouden.

Onderstaande kosten mag je slechts gedeeltelijk inbrengen: Autokosten zijn aftrekbaar ten belope van het professionele gedeelte van je autogebruik - klacht boekhouder. Het aftrekpercentage van de autokosten is afhankelijk van de CO2-uitstoot van je wagen. Zowel voor eenmanszaken als vennootschappen varieert het aftrekpercentage tussen de 50% en de 100%. Voor voertuigen met een CO2-uitstoot van 200 gr/km of meer, wordt de aftrekbaarheid beperkt tot 40%

Assistent Boekhouder

Relatiegeschenken (ook wel ‘representatiekosten’) mag je voor 50% inbrengen. Huisvestingskosten mag je in aftrek nemen voor een bepaald percentage van de kosten van het onroerend goed dat je gebruikt voor je beroepsactiviteit. Zo goed als alle overige kosten die je maakt voor je beroepsactiviteit zijn volledig aftrekbaar. Hieronder vallen bijvoorbeeld je sociale bijdragen, de premie voor je Vrij Aanvullend Pensioen, sommige verzekeringen of de huur of maandelijkse afbetaling van je kantoorruimte.

Bijvoorbeeld je wagen, je internetabonnement of de werkplek in je woning. Die kosten verdeel je (spectrum-acc.be). Je mag een deel inbrengen als beroepskost, de rest is privé. Zorg ervoor dat je een geloofwaardige verdeelsleutel gebruikt, die past bij je activiteiten en gemaakte uren (klacht boekhouder). Een aantal uitgavenposten is niet aftrekbaar als beroepskosten

Maak je kosten voor zaken die je meerdere jaren gebruikt, dan is dat een investering. Investeringen voer je op als beroepskosten door over meerdere jaren een vast bedrag af te schrijven, afhankelijk van de levensduur. Bijvoorbeeld afschrijvingen op gebouwen en hun inrichting, kantoormateriaal, computers en voertuigen.

Vanaf 1 januari 2026 bestaat er in het kader van de btw voor ondernemers een verplichting om gestructureerde elektronische facturen uit te reiken (B2B) (klacht boekhouder). Vanaf dan zal je als ondernemer moeten werken met een xml-factuur die voldoet aan de Europese Peppol-norm (‘Pan-European Public Procurement On-Line’) en die aangeleverd wordt volgens de Peppol-afspraken

Als je softwarepakket waarmee je nu factureert nog niet de mogelijkheid biedt om de facturen op de juiste manier te versturen, dan zal je bijkomende kosten moeten maken voor een nieuw softwarepakket. Om deze kosten te verminderen voorziet de fiscus een tijdelijke verhoogde kostenaftrek van 120% voor volgende kosten (nieuw Art.

Boekhouder Ham

Dit zou volgens de Memorie van toelichting gaan om de periodieke abonnementskosten voor de factureringspakketten, evenals de advieskosten die specifiek worden gemaakt voor de voorbereiding of de operationalisering" van de e-facturering. het moet gaan om andere kosten dan afschrijven (klacht boekhouder). Deze aftrek kan genoten worden door zelfstandigen, vrije beroepen en ondernemingen die voldoen aan de definitie van kleine vennootschap, in de personen- en de vennootschapsbelasting



Deze vervroegde inwerkingtreding van deze kostenaftrek is afhankelijk van een machtiging die door Europa moeten worden verleend (Zie Art. 64ter, lid1,1° WIB92) (klacht boekhouder). We houden je op de hoogte via de Nieuwsbrief van de Subsidiedatabank.Voor deze aftrek dient niet aan de onaantastbaarheidsvoorwaarde te worden voldaan in de vennootschapsbelasting en moet dus niet worden geboekt

Latest Posts

Kinesist Wortegem

Published Jun 20, 24
6 min read

Thaise Massage Walem

Published Jun 17, 24
4 min read

Hoe Vaak Thaise Massage

Published Jun 17, 24
3 min read